Anna og Konstanse sin side

Lenge siden – update siden Porto Santo!

Skrevet Anna
Dato : 16. Februar 2016

Sakki! *Slår hode i hendene*, nå er det så syykt lenge siden jeg har skrevet et innlegg på siden min (Konni sin og då..), her på bloggen! *Banker hode i veggen*. Helt siden vi ankom Karibien, har jeg argumentert med meg selv om jeg gidder å skrive innlegg, noe jeg tydeligvis ikke har..

Om du ikke har fått med alle stedene vi har dratt til, bør du virkelig vurdere det før du leser dette. Nemlig, jeg kommer til å informere deg om hva som har skjedd de siste 3 månedene (*_*).

Generelt seilte vi over Nordsjøen, gjennom Skottland, Nord-Irland, Irland og England. Omtrent det eneste jeg husker å ha gjort during that time, var bare sightseeing – ikke for å nevne at det var gørr pyton kjedelig (litt morsomt da).

31 September ankom jeg tårevåt sola lufthavn, jeg ville IKKE forlate Norge og den sterke wifien vi hadde hjemme! L Ja, vi var i Cascais i Portugal, seilte til Porto Santo, Madeira, Tenerife, og til slutt – Las Palmas.

På Las Palmas var jeg mye med Aurora (12) og Ulrikke (16). De er venner fra Oslo og bor i båten Carisma II. På Las Palmas ble jeg også kjent med Amanda! Amanda kommer fra Sverige, hun bor i båten Seabee (digger det navnet!).  Vi badet sammen og som pappa ville sagt det ”Går rundt å chiller med squadden” (tro meg, det er sååå kleint når han sier slikt). Ellers var det ikke noe spesielt så skjedde enn at vi fikk besøk av Kjetil og Mira + at jeg hadde tentamen.

Turen over atlanteren var nokså greit. De første dagene var jeg et vrak, hadde bare spist 4 foccasia brødskiver på 4 dager.. Heldigvis ble jeg vandt med det, trolig nok var det ikke så ille om du ser bort ifra å bli vekket av flyvefisk på sengen, og få fisk gjennom luken på badet. Onkel Endre laget utrooooolig god mat som jeg ikke hadde klart å spist om det ikke hadde vært så godt! Ikke for å nevne så leste jeg 25 bøker på engelsk og 3 på norsk.

Lykkerusen var stor da vi ankom st Lucia med verdens beste velkomst! Selvfølgelig, det føltes ut som bakken vugget de to første døgnene. For første gang var det faktisk slitsomt å sjekke sosiale medier når du fikk 99+ tegnet på snapchat appen! :/

På st Lucia var vi med familien Tverranger og tok båtturer ut i bukter, og bla sjekket inn på hotell. På St Lucia ble jeg bedre kjent med alle og møtte nye mennesker. Bland annet Vincent fra VIA og guttene Joachim, Nicolai og Oscar fra Live Edge. Pluss gjengen fra Friskus ble vi også bedre kjent med. Sammen med venner dro vi ut på snorkleturer, stranden, waterpark, tubekjøring, filmkvelder, shopping og st lucia tog på brygga der de fleste norske båtene + Amanda deltok. Veldig kleint men artig samtidig.

Etter st Lucia, dro vi til Bequie , der var vi med de andre båtene og gikk på restaurant med familievenner, slappet av fra stranden, badet fra båten, hadde koselige kvelder, osv..

Deretter gikk vi opp mot Tobago Cays der vi grillet med alle norske båtene som deltok på ARC2015 i år. Utrooolig trivelig og der var jeg sammen med alle vennene mine fra de andre båtene og fant på mye morsomt. Før vi dro fra Tobago hadde jeg det kjempegøy sammen med jentene fra Carisma!

Fra Tobago gikk vi til union island der pappa og Konstanse kitet, samtidig vi feiret nyttår der.

Siden Union, gikk vi tilbake til Tobago der vi møtte Amanda og de, samtidig vi også var med Live Edge. Vi badet, slengte oss fra dissen, hadde filmkveld og dro ut til marine parken for å snorkle. Vi på Grace, Seabee og Live Edge grillet på stranden sammen og hadde ermitt-løp. Det var 1000-vis av ermitter at det var helt forferdelig å gå barbeint.

Etter Tobago dro vi til Saline bay der vi var med Seabee og dro på restaurant, litt senere kom Live Edge også. Fra Saline Bay tok vi turen til Union igjen der vi tok farvel med Seabee og Carisma, vi skulle nemlig ikke se dem på en stund fordi de skulle gå sørover, mens vi skulle dra nordover L

Vi dro for oss selv til Mustique og bare slappet av mens vi var obs på kjendiser. Etter Mustique dro vi opp til Bequie igjen, der hadde jeg eksamen og vi dro til en turtle-farm der.

Det skjedde en god del trøbbel med generatoren, så på vei opp mot Martinique stoppet vi innom havna vi først kom til i Karibien for å fikse generatoren.

På Martinique møtte vi Live Edge og var med dem i 6 dager. Vi badet, kjørte SUP og wakeboard, dro inn til stranden, filmkveld og roadtrips. Uheldigvis skjedde trøbbel med generatoren igjen.

Fra Martinique seilte vi til English Harbour på Antigua der vi dro på sightseeing, hesteridning og bare tok det med ro i et par late dager med godt internett. Da vi hadde fikset generatoren 100%, ble doen tett… Men, om du ser det på den gode siden, jobbet jeg masse matte i helgen (ca 15 timer til sammen), fikk jeg ALT rett på matteprøven!!

Etter English Harbour dro vi til Non such bay og Green Island der vi spiste lunch på en kjempegod restaurant og kitet. Der kom også Malene og Konrad!! :D

Vi dro til Jolly harbour og feiret mamma sin bursdag, senere dro vi til Barbuda.

Barbuda var en syyykt vakker øy! Vi tok e haug med ”inspobilder” , badet,  roadtrips, fuglesafari der det var 20 000 fugler som hadde gjort klar hekkeplass, hang på stranden og slappet av i hengekøyen!

Vi dro tilbake til Antigua for å møte opp med Live Edge, middag i båten vår, filkmkveld, kveldsmåltid – you name it. Vi hadde et mini ”reunion” party, for å si det enkelt.

Vi dro opp til St bart, der vi først lå på anker og følte oss forferdelige grunner til mye svelg og bølger. Vi la oss inntil en havn der vi så ut som mygg, forhold til de andre svære yachtene der. På st Barth føltes det ut som vi så kjendiser og sjeiker over alt. Vi dro til Shell Beach der det hadde vært maaange kjendiser på nyttår, på shell beach drar Leonardo Dicaprio ganske ofte. Vi fikk faktisk se yachten han leier. Blant annet av kjendisene vi så, så vi Julia Roberts og noen andre jeg ikke aner hva heter.

Nå er vi på st Marteen i en havn. Deilig med ro og fred nå. I dag var vi på stranden der det var sinnsykt svære bølger og fly som fløy bare noen meter over stranden. Da et fly skulle opp i lufta,  kom jetstreamen på de som stilte seg bak motorene med vilje, bare 15-20 meter ifra. Jeg holdt nesten på å d av latter da jeg så alle som løp ned til vannet for å få ly, idet en bølge skyllet ned alle personene. Jetstreamen gjorde slik at maaange bagger regnet ned fra himmelen. Veldig morsomt i dag.

Jeg savner spesielt Amanda, Aurora og Ulrikke så jeg ikke har sett på ca 1 måned + at jeg ikke ser de før i Mars… L

Grunnen til at jeg ikke har gått berserk (enda), er fordi jeg har bøker! Uten bøker hadde jeg vært død. Ellers når jeg trenger internett for å laste ned bøker, men tilfeldigvis ikke har det, gjør jeg ekstra matte.

Skole er førsteprioritert for meg, og jeg må alltid ligge foran. Faktisk, er det litt kjedelig å ikke gå på skole slik jeg gjorde før. Men jeg skal ikke klage, det er jo egentlig sykt digg å bo i Karibbien. J

(For uådates av hvordan jeg har det, følg meg på insta: @marleneewee og @marleneeprivat)

Hilsen fra Las Palmas

Skrevet av : Anna
Dato : 7.11.2015

Hei alle i hoppa!

Jeg er da Anna! bare så det er sagt: jeg ble ikke med på dette her med vilje! Jeg har ofte fått høre at jeg er heldig, som skal få oppleve dette her, noen syntes synd på meg :p Spesielt har jeg blitt spurt om hva jeg egentlig syntes om at vi skal seile over til Karibien?

Helt ærlig syntes jeg faktisk at det er utrolig  spennende, kanskje ikke så mye når du tenker på det før du skal sove om kvelden, da du tenker på alt det så kan skje (båten synker, jeg blir spist av haier, hvaler kaster seg over båten, jeg blir drept og kroppen min aldri blir funnet), hehe.. Wifi går litt opp og ned , da er det er ikke så morsomt når den eneste måten jeg kan kommunisere med vennene mine i Norge er via sosiale medier..

I løpet av tiden siden vi oppholdt oss i Portugal, har leseinteressen min steget til topps. Jeg har funnet ut at bøker absolutt er noe for meg! Det er utrolig gøyal å lese! Jeg anbefaler veldig Nightschool og Morganville serien. :D
Da vi er midt på sjøen blir jeg fort rastløs. Sånn var det ofte i starten av “seilerkarrieren”, da jeg ikke var så vant med å være uten wifi (jeg er ikke gal altså). Som oftest hører jeg på musikk og synger til! Syngegleden min er ofte kortvarig,  Konni starter alltid en stor revolusjon for at jeg skal stoppe å synge.. Ellers leser jeg jo :p Det gjør meg egentlig ingenting å ha pause fra nettet i blant. Jeg er fornøyd så lenge jeg ikke blir så kvalm at jeg spyr og ligger halvdød på dekk. Heldigvis skjer ikke dette ofte pga “det supre kvalme stopper plasteret”.

Skolen og lærerene er VELDIG hjelpsomme når det kommer til skolearbeid utenlands. Det er ikke så enkelt å ha en elev som fortsatt skal ha skole selvom en nesten er på andre siden av jordkloden. Vi bruker programmet google disk, som er veldig bra til å bruke til skolearbeid! Med hjelp av programmet er det enkelt å få tilbakemelding kjapt på arbeide og leksene. Det beste er at vi ikke trenger å lagre det vi lager, og at vi faktisk ikke trenger internett for å bruke programmet!

I år har jeg et nytt fag, som er spansk. Det er selvfølgelig tidskrevende å lære et nytt språk, og jeg må pugge mye! Til hjelp skal jeg ta private spansktimer, noe jeg ser veldig frem til!

Jeg savner vennene mine i Norge enormt! Jeg holder kontakt med mange av vennene mine på sosiale medier. Spesielt savner jeg å drive på med cheerleading og selve miljøet i sporten, savner alle ufattelig! Jeg greier ikke å holde ut uten norsk godteri lenger, melkesjokolade og godt og blandet er et stort savn.

Gleder meg masse til Kjetil og Mira kommer, det blir godt med selskap! Senere kommer onkel Endre, som skal være en del av mannskapet over til Karibien. Gleder meg! Farmor kommer neste lørdag, har savnet henne kjempe!

Porto Santo

Dato : 20.10.2015

Porto Santo er en «øde» øy. Men før var det en vulkanøy. Porto Santo er en liten øy med en liten by med en liten marina. Porto Santo er en koselig øy med fine «hellige» strender. Porto Santo betyr «hellig havn».

Lorry

Dato : 20.10.2015

Lorry er hesten jeg (Konstanse) hadde. Denne hesten er 24 år og kommer fra Porto Santo. Fargen på denne hesten er brunsvart. Lorry er snill, modig, koselig og lydig. Lorry var den beste hesten.

Snorkling i Porto Santo

Dato : 21.10.2015

Søndag kl.11.00 bestemte vi oss for å dra og snorkle litt. Da hentet Isabella og Mathias (snorkle eksperter) oss med bilen deres. Det tok 5 minutter fra marinaen til «svømmebassenget» det var egentlig ikke et svømebasseng men en strand med steiner rundt i en sirkel.  Først tok vi på utstyret og lærte litt. Så var Konstanse første uti og se. Men da så Konstanse noe. Så var det blekkspruten som følgte etter henne. Da ble hun VELDIG redd. Og hun svømte raskt til Matias og sa det til han. Da sa han «realliy? Did you see it? Where? Can you show me?» «Yes» sa Konstanse.Så viste Konstanse Mathias og Isabella blekkspruten. Og sånn gikk dagen videre med glade/redde smil for Konstanse og Anna fikk prøve noen slags vannskuter undervann. Det var gøy!