23. nov. 2015

Atlanteren dag 1

 
Da har vi seilt 170 nautiske mil siden start. Siste døgn har vi holdt en snittfart på ca 7,5 knop. Det var god vind fra start og langs land på Gran Canaria. Vi var siste mann over startstreken, tok litt tid å få rigget spri-bommene og dermed krysset vi startlinja 20-30 minutter etter start.   Vi har seilt med spridde forseilk og kunne dermed legge oss ganske nær med land for å dra nytte av  akselerasjonssonen, hvor det er en god vindøkning. Det medførte at vi tok igjen mange båter i løpet av kvelden.
 
Var litt dramatikk da vi skulle jibbe i skumringen (endre seilføring). Skipperen var på fordekket i 4-5 meter bølging og liten kuling, mens Endre styrte og Kjersti holdt styr på sjøter og vinsjer i cocpit. Skipperen klarte å tre et sjøte (dvs tau) feil vei i kampens hete, som medførte at det ble vase på storseilet. Måtte snu båten å gå opp i vinden og da ordnet det seg etter litt klabb og babb. Skipperen er veldig godt fornøyd med team arbeidet til mannskapet, ingen tegn til panikk eller behov for å ta ibruk ukvemsord verken fra skipper eller maqnnskap !  Kjersti har dog lagt ned veto mot å gjøre noe tilsvarende i fremtiden, og skipperen har lovet å aldri mer gjøre feil for resten på resten av seilasen. Dette  er helt uproblematisk siden skipperen ombord på s/y GRACE har alltid rett, selv når han tar feil.
 
Stemningen er god ombord. Det har vært en sterk passatvind siste døgnet og da blir det også ganske store dønninger (3-5 meter), som medfører at det blir endel slingring når vi seiler platt lens (vinden bakfra). På tross av det, har det har ikke vært noen nevneverdig sjøsyke. Lulogi Vulgaris (autopiloten vår) har vært rormann mesteparten av tiden og styrt etter vinden siste døgn.  Det har medført at vi har følgt retningen på vinden og tatt en  en fin sving rundt sydenden av Gran Canaria. Litt sjangling når vi kom i vindskyggen av Gran Canari, skulle nesten tro at Luligo var blitt litt sjøsyk. For å safe mht vær, har vi har valgt en litt sydligere kurs i forhold til direkteruta. Ser på AISen at det kan se ut som om mange båter som har valgt en mer nordlig rute enn oss, og det blir spennende å følge med hva som svarer seg til slutt. Det er et lavtrykk som ligger nord for Karibien og det blir spennende å følge med hvordan dette påvirker rutevalg senere i uka. 
Vi har også vært på kollisjonskurs med en hval. Den svømte 90 grader på kursen vår og gjorde et svalestup og dukket under båten et par meter foran baugen på båten. Konstanse hylte av skrekkblandet fryd og ble sittende å speide etter flere hval i timevis.   I dag har vi også sett en skilpadde som svømte midt ute på havet.
 
I går var det mange båter å se og vi måtte vike for andre båter flere ganger i natt. Etter at det ble dagslys har vi kun har sett en båt. Ser på AISen at det er flere båter i området, men de er for langt borte til at vi kan se dem.   Nå ropes det fra cockpit at en annen båt holder på å ta oss igjen........hm kanskje vi må heise storseilet alikevel for å få litt mer fart i båten??? Godt å se at jentene ombord har konkurranse instinktet i behold.