Da har vi tatt det første havkrysset. Dro ut fra Skudenes i strålende sol lørdag morgen etter at kulingen hadde løyet.
Det var meldt avtagende (mot)vind før det igjen skulle blåse opp når vi nærmet oss kysten av Skottland. Til og begynne med var det endel bølger (opptil 4 meter ifølge meldingene), men med god vind fra nordvest klarte vi å få seilene til å stå og dermed god stabilitet i båten.
Vinden løyet utover dagen og da ble det mer urolig ombord. Alle mann ble etterhvert litt sjøsyke.
Etter at vi hadde matet krabben i tur og orden og fått i oss litt lørdags-snop og Cola, var formen tilbake.
Det ble også endel tid til litteratur lesing underveis.
Vi hadde lagt kursen slik at vi skulle ligge 1-2 nm fra plattformene. Alle de faste installasjonene er merket på kartet så det er relativt enkelt å sette en kurs igjennom beltet med olje installasjoner. Det var dog overraskende mange flytende installasjoner og skips trafikk mellom de faste plattfrormene så det ble litt justeringer underveis. Vi fikk ingen sinte stemmer på VHFen så da har vi vel oppført oss fint skulle man tro.
Det var dog et standby fartøy (supply skip) som la seg på kollisjons kurs da vi skulle passere en klynge med plattformer på engelsk sektor. Vi tok hintet og korrigerte kursen med 20 grader styrbord, og standby skipet gav da opp jakten på oss.
Mandag morgen var det flatt hav og strålende solskinn og jentene våknet til et show med 15-20 delfiner som lekte seg rundt båten. Vi stoppet opp båten og koste oss med delfinunderholdning i 10-15 minutter før vi dro videre. (film kommer senere og Kjersti har også lagt ut en snutt på Facebook).
Da vi nærmet oss Skottland blåste det opp som meldt. Det ble etterhvert kuling fra syd øst og endel sjø. Vi bestemte oss derfor for å gå i land i Fraserborugh og fortsette videre til Inverness dagen etter.
Turen opp til Inverness ble litt slitsom med mye motvind og stampesjø. Nå har vi kost oss to dager i Inverness og er klar for seiling på kanalene i det Skotske høylandet.